Min dagbog fra turen.

Alle tider er lokale tider

Lørdag d. 030896

05.00 Stod op og mor & far kørte mig til Kastrup Lufthavn hvorfra jeg fløj, kl.07.05, til Frankfurt.

09.00 Ankom til Frankfurt, hvor jeg skal vente 1 time på mit fly til Atlanta.

13.20 Ankom til Atlanta og købte en OL-pin til 6.00$ mit første indkøb i USA det er regnvejr og kun 26°

15.20 Flyver videre til Nashville.

15.10 Lander i Nashville, hvor det er VARMT 29° og klar sol. Tager shuttle bus til hotellet

16.00 Checker ind på hotellet, receptionisten kommer ved en fejl til at give mig et IKKE RYGER værelse, men retter dog fejlen da jeg henvender mig til ham. Tager en lur, ser lidt CMT (country music television) og ringer hjem, hvilket kræver stor tålmodighed! Jeg ringer også til Patrick, men får fat i hans "maskine" jeg indtaler en besked.

20.00 Går en tur på Music Row og drikker en sodavand. Går derefter på Shoney's Inn og spiser en bøf med salat og french fries til 8.85$, giver tjeneren 11$. Køber en sodavand og går op på mit værelse og skriver dagbog.

22.00 Ser CMT.

24.00 Godnat!

Søndag 040896

09.00 Vågner og tænder TV (og A.C.) ser Gilligans Island.

10.00 Står op og gør klar til at gå på opdagelse.

10.30 Går på Country Stars Cafe og spiser bacon & eggs m. juice for 2.79$

11.00 Går over og ser Country Music Hall Of Fame. Køber en pin og en køleskabsmagnet. Stopper ved George Jones Museum og køber div. souveniers.

15.00 Venter på den trolley der skal køre mig hen til RCA Studio B, det ældste studio i Nashville.

15.10 Tog en trolley tur i Music Row området og så Reba McEntires hovedkontor samt Alan Jackson, Garth Brooks o.a. pr-kontorer for til sidst at blive sat af ved RCA Studio B.

16.00 Gik en tur alene i Music Row området (den del der huser firmaerne, ikke butikkerne)

17.30 Gik tilbage til hotellet og drak en Dr. Pepper, jeg er ikke sikker på at jeg kan lide den. Så lidt CMT og læste nogle brochurer. Har tænkt mig at tage en trolley Downtown og finde et sted at spise aftensmad, måske på Hard Rock Cafe.

20.00 Gik til fods ind til downtown (15 min.) købte en T-shirt på Hard Rock, men opgav at komme ind. Gik videre til Sbarros og spiste spaghetti m. kødboller. Manageren var helt vild da han hørte at jeg var fra Danmark, han var selv tysk-ital. og var ved at skrive en sang om Berlin Muren. Maden var pragtfuld og kostede kun 5.93$ incl. drikkevarer. På vej ind til byen så jeg en truck der var ved at levere benzin til en Exxon station. Sådan en tankvogn (sættevogn) tager 9.000 gallons ca. 34.000L (herhjemme er det 44.000L). På vej hjem stoppede jeg på stationen og købte 6 Cokes og en hersheys bar (0.69$). Jeg så også Customs Building og Union Station hotel (Nashvilles hovedbanegård der nu er bygget om til et hotel)

24.00 Så lidt CMT, og gik i seng.

Mandag 050896

10.00 Vågnede sent og tændte TV. Stod op og gjorde klar til at tage ind til byen. Jeg går nok på Country Star Cafe og spiser morgenmad.

11.00 går nu fra hotellet over til Country Stars Cafe for at spise brunch og skrive postkort til: Mor & far, Ida, Anders, Erik og Mogens.

12.00 Tog en trolleybus downtown til Riverfront Park og så Fort Nashborough, en kopi af det oprindelige fort der lå her nede ved floden. (dog kun ca. 1/4 af det oprindelige fort er genopført)
Gik videre op til The Ryman Auditorium tidl. hjemsted for WSM Grand Ole Opry. Jack Ryman var en flodbådskaptajn (med 35 både) der blev omvendt og byggede The Union Gospel Tabernacle som ved hans død/begravelse blev omdøbt til The Ryman Auditorium.
Sidder nu udenfor i varmen, her er så varmt at en tourbus lige er kogt over.
Gik en tur op til Capitol Hill og så State Capitol Building , USA's næstældste Capitol Building. Den blev brugt som et fort under krigen først af Sydstaterne og senere af Nordstaterne.
Gik videre ned gennem Printers Alley, som var hjemsted for mange trykkerier, der under spiritus forbuddet brugte deres kælderdøre i denne smøge som indgang til smugkroerne.
Drak en sodavand på Commerce Street og gik på Hooters og spiste kyllingevinger. Hvis vi fik denne restaurantkæde til Danmark ville samtlige rødstrømper "hyle op". Hvis pigerne her gik i mindre tøj ville de blive arresteret på stedet, men de er flotte og hvem går på Hooters for at spise anyway?
Tog trollyen tilbage til Music Row, gik lidt rundt inden jeg tog tilbage til hotellet, for at planlægge de næste par dage. Har besluttet at tage på tur til Jack Daniels i morgen og på onsdag skal jeg på rundtur og se stjernernes hjem og onsdag aften skal jeg måske til koncert.

22.00 gik i seng.

Tirsdag 060896

7.45 Stod op og gjorde klar til at tage afsted.

8.45 Blev ringet op af Gray Line tours, som desværre måtte aflyse turen til Jack Daniels. Jeg var den eneste der var tilmedt turen. Nu tager jeg til Opryland istedet for, men trollyen kører ikke før kl. 11.00 så jeg går nok over i Ernest Tubbs Record Shop.

9.15 - 10.00 Gik på plade indkøb og købte for 140$! Gik tilbage til hotellet for at aflevere pladerne.

10.30 sidder og venter på den første trolley og hører på en eller anden country-wanna-be-singer optræde.

12.00 ankommer til Riverfront park, men heller ikke her i USA kan de koordinere trafik systemerne. Næste river taxi til Opryland afgår først kl. 13.00 så nu må jeg vente igen.

12.15 Det er begyndt at regne PRAGTFULDT! så kan det være at det bliver lidt køligere.

12.45 Desværre, nu er det varmt og fugtigt!

13.00 Går nu ombord i en River taxi. Om 45 min. ankommer jeg til Opryland, jeg regner ikke med at gå ind (entre 29$)

16.00 Jeg gik ikke ind i selve Opryland, istedet gik jeg rundt og så Grand Ole Opry Museum, Roy Acuff Museum og templet:
Grand Ole Opry House!!

Desværre kunne jeg ikke komme ind og se det invendig, fordi der var et show igang (startede før river taxien ankom, smart ikk'?) Jeg "browsede" istedet rundt i parken omkring Opryen. Tog en River Taxi tilbage kl. 16, det var underligt at sejle på en flod.

16.45 Ankom til Riverfront Park gik en tur op ad 2ND ave. og så en Acme Farm Supply (de findes!) Længere nede af gaden så jeg en butik der hedder:" Decades - Remember When" som nok er den underligste butik jeg nogensinde har været i. Her kan man købe ALT! Benzinstandere fra: Shell, Mobil og alle andre selskaber incl. Harley Davidson. Der er alle helt nye, men modellerne er fra 50'erne (der er ikke tale om legetøj) Fra Coca Cola automater til disken man betaler ved! (hvis du/i kommer til Nashville SKAL denne butik besøges!!!)

18.00 Sidder på Sbarros har kige spist Ziti, aner ikke hvad det er men det smagte godt, det er en slags ravioli/makaroni med masser af ost og tomat sauce (5.50$) Jeg tager nok en trolley tilbage til Music Row. Imorgen skal jeg op kl. 7.30 så jeg skal tidligt iseng.

19.00 Tog en trolley tilbage. Gik på "gave jagt" i 2 timer. Da jeg kom tilbage til hotellet ringede jeg til Grey Line Tours og flyttede min tur til Jack Daniels til onsdag og bagefter ringede jeg til Johnny Walker Tours (det hedder de faktisk!) og flyttede mine "stjerne ture" til torsdag og fik samtidig billet til fredags koncert med Martina McBride!! det kan være jeg skal ind og se Pam Tillis på torsdag, billeterne koster kun 25-304 incl. transport til og fra hotel.

23.00 Gik i bag og så lidt fjernsyn inden jeg lagde mig til at sove.

Onsdag 070896

8.00 Stod op og gjorde klar til min tur. Gik over og købte et kamera. Kom tilbage til hotellet og spiste morgenmad, pludselig stod chaufføren der (15 min for tidligt!)

9.00 Kørte fra hotellet og rundt til flere andre hoteller for at samle de andre deltagere op.

10.50 Ankom til Tennessee Walking Horse Museum, der betragtes som hjemsted for denne specielle race.

11.10 kørte videre til Jack Daniels.

11.30 Ankom til Jack Daniels. Stedet hvor de laver ALT Jack Daniels til hele verden. Jack Daniels er IKKE en bourbon men en Tennessee whiskey. Forskellen består primært i at denne type bliver filtreret gennem et trækul filter. Disse trækul er lavet af en træsort de kalder sugar maple. JD brænder selv alt deres trækul, for at undgå fremmede smags indtryk bruger de 140% proof JD som tændvædske!! Når whiskeyen er brændt og filtreret, lægges den på fad (lavet af white oak) i 4-6år. Selve fadene bruges kun 1 gang hvorefter de sælges til skotske whiskey brænderier. Selve lagringen foregår i såkaldte tøndehuse, der rummer ca. 3,8 mill. L JD (godt at de har sprinkler systemet i tilfælde af brand). Der er i alt ca. 47 af disse tøndehuse og hver årgang fordeles mellem alle husene, dette er for at undgå at miste en hel årgang i tilfælde af brand. Der er kun tremmer for vinduerne i de 2 nederste etager, man mener at hvis tyvene gider at slæbe en tønde der vejer 250-300kg op til 3. sal og hejse den ned så har de fortjent den. Når de 4-6 år er gået prøve smages whiskeyen (meget eftertragtet job!) og det afgøres om den pågældende årgang er black label eller green label. Næste skridt er at fortynde whiskeyen med kildevand (findes på brænderiet) til sidst tappes whiskeyen og den er klar til at blive solgt. Farven i whiskeyen stammer fra de fade den lagres i, når den hældes på fad ligner den vand. Tøndehusene har ingen form for klima kontrol, hvilket gør at de skiftende temperaturer får træet til at arbejde. Whiskeyen 'trækkes' ind i træet og får derved sin farve, man kan tydeligt se hvor langt whiskeyen har været 'inde' i træet idet der er en tydelig linie. Udover whiskey brygger JD også 3 slags øl, disse bliver dog ikke eksporteret i ret store mængder. Som en sjov lille detalje kan nævnes at de kul de bruger til filtreringen bliver presset til grillkul når de er brugt op (de sælges med teksten: The bag that lites it self!)

Selve Jack Daniels var en lille mand kun 5 fod og 2", han købte brænderiet for 25$ af hans 'plejefar' der også var købmand og præst (hvilket hans menighed mente var lidt for dobbelmoralsk!)

J.D.s mor døde da han var 4 år og 2 år senere flyttede han hjemmefra (hen til naboen) 1½ år senere kom han ud og tjene hos hans 'plejefar' det var her han lærte at brænde whiskey. Han lærte også at læse, skrive og regne. Efter en del år hos hans 'plejefar' købte han brænderiet med en udbetaling på 1$ (menigheden havde presset 'plejefaren' til at sælge) og de sidste 24$ på afbetaling.

JD døde som ungkarl i en alder af 61 og efterlod brænderiet til hans bedste ven ( og medarbejder) Slim Motlow. JD døde faktisk af koldbrand, der startede i hans storetå 2 år tidligere. Han fik det af at sparke til pengeskabet fordi han ikke kunne få det op, en morgen efter en lidt for 'fugtig' nat. Han brækkede tåen og fik koldbrand tilsidst. Man havde amputeret hans ben (i flere omgange) men kunne ikke stoppe det. Rygtet siger at han havde sukkersyge og derfor kunne såret ikke hele ordentligt.

Slim Motlow døde nogle år senere og efterlod brænderiet til hans 4 sønner der solgte det. Der er dog en klausul i salgs kontrakten der siger at hvis der nogensinde ændres på selve måden (og opskriften) hvorpå JD laves går brænderiet tilbage til Motlow arvingerne.

Under forbudstiden forsøgte Slim at holde brænderiet åbent, men uden held. Slim selv måtte leve af at sælge potter og pander af blik. JD var det første brænderi der fik tilladelse til at brænde whiskey da forbudstiden var ovre. For dem som undrer sig over hvad Ole Nr. 7 betyder kan jeg sige at den oplysning tog Jack med i graven.

Lynchburg hvor JD brænderiet ligger er en del at Moore County som er et såkaldt dry county (alkohol forbud) ALLE indbyggerne ( i alt ca. 680) er enige om at dette bør ændres, men dette kræver 2500 stemmer så det har lange udsigter. Til gengæld kan man få ALT mad tilberedt med JD i. Alle ansatte (ca. 400) får hver 1. fredag i måneden udleveret en flaske JD de kalder det:'Good Friday'

Vi så den sidste gamle kontorbygning (hvor JD havde kontor) denne bygning bruges til reklame optagelser, og som model bruger de en af de ansatte (vi mødte ham!) han får ikke noget for selve reklamerne, de er en del af hans ansættelses kontrakt. Vi så også deres brandbiler og grotten hvor kildevandet, der bruges til fortynding, kommer fra. Efter en hurtig rundvisning på deres bryggeri gik vi over til White Rabbit Saloon og drak LEMONADE (pokkers til dry county) vi blev herefter kørt ind til Lynchburg for at spise frokost. Efter forkosten var der ca. ½ time til shopping inden vi skulle videre. På vej tilbage til Nashville kom der en thunder storm. Det er en regn byge med torden og en FA..... masse regn i.

16.30 Ankom til hotellet. Så CMT og slappede af. Planlagde de 2 sidste dage, inden jeg skal ud og spise.

23.00 TIlbage på hotellet. Jeg gik på Shoneys og fik en rigtig burger med masser af tilbehør den var PRAGTFULD! Efter middagen gik jeg og osede lidt og fik fat i et par gaver mere. Nu vil jeg i seng, jeg skal op kl. 7.30 imorgen.

Torsdag 080896

Desværre er min dagbog blevet væk, og jeg kan derfor ikke skrive mere.

Undersider

Headlines »
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.

Fotos »
Nogle indscannede fotos fra turen. Lav opløsning

Dagbog »
Her kan du læse min rejsedagbog.